Αναζήτηση στο Goddess.gr

Σπόροι chia: Ιδιότητες και παρενέργειες του πιο αγαπημένου superfood

  • 13
  •  
  •  
  •  
    13
    Shares

Οι σπόροι chia (chia seeds – salvia hispanica) βρίσκονται στην πεντάδα των πιο δημοφιλών superfoods του πλανήτη και όχι άδικα. Είναι εύπεπτοι, γεμάτοι θρεπτικά στοιχεία και όταν μπουν στη διατροφή σου με το σωστό τρόπο είναι ένα ευέλικτο συστατικό που προσθέτει δημιουργικότητα στις συνταγές. Διάβασε τα βασικά που πρέπει να γνωρίζεις για τiς ιδιότητες και τις παρενέργειες των σπόρων τσία.

Τσία και θρεπτική αξία

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι αυτά τα ευκαταφρόνητα σε μέγεθος μαύρα σποράκια, που ξεκίνησαν λέει από τους Αζτέκους, έχουν τόσες θρεπτικές ιδιότητες. Οι μαγικοί σπόροι τσία (chia) είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες, Ω-3 λιπαρά οξέα, πρωτεΐνες, βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, και αξίζει να τους εντάξεις στο διατροφικό σου πρόγραμμα. Μία ή δύο κουταλιές της σούπας τη μέρα είναι αρκετές. Περιέχουν λινολεϊκό οξύ, βλεννίνη, βιταμίνες A, B, E και D, σίδηρο, ιώδιο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, νιασίνη και θειαμίνη και είναι πλούσιοι σε αντιοξειδωτικές ουσίες.

Τσία και οφέλη

Επιδερμίδα και γήρανση

Ερευνητές από το Μεξικό αποκάλυψαν ότι οι σπόροι τσία έχουν μεγάλη συγκέντρωση αντιοξειδωτικών ουσιών και σταματούν σε ποσοστό 70% τη δράση των ελεύθερων ριζών. Άρα βοηθούν στη διατήρηση της ελαστικότητας του δέρματος και συμβάλλουν στην πρόληψη της γήρανσης.

Υγεία του πεπτικού

Οι σπόροι τσία είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες. Μια μερίδα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του οργανισμού ημερησίως. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στη ρύθμιση των επιπέδων ινσουλίνης και στην υγεία του εντέρου, ενώ μειώνουν και την όρεξη. Όταν έρθουν σε επαφή με τα υγρά του οργανισμού, οι σπόροι τσία δημιουργούν μια ουσία σαν ζελέ. Αυτό το ζελέ λειτουργεί σαν φυσικό πρεβιοτικό, που στηρίζει τη δημιουργία προβιοτικών στα έντερα.

Υγεία της καρδιάς

Οι σπόροι τσία έχουν την ικανότητα να αναστρέφουν τις φλεγμονές, να ρυθμίζουν τη χοληστερίνη και να κατεβάζουν την πίεση. Μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης αρτηριοσκλήρωσης. Είναι πιο περιεκτικοί σε Ω-3 από το σολομό και προστατεύουν την καρδιά μειώνοντας την αρτηριακή πίεση, την κακή χοληστερίνη και τις φλεγμονές. Βοηθούν και σε περιπτώσεις διαβήτη.

Ενισχύουν τον μεταβολισμό και δίνουν ενέργεια

Έρευνες που έχουν γίνει σε αθλητές έδειξαν ότι οι σπόροι τσία ενίσχυσαν τα επίπεδα ενέργειας και αύξησαν τον μεταβολισμό τους με αποτέλεσμα να μειώσουν το «πάχος της κοιλιάς», αυτό που λέμε σπλαχνικό λίπος. Η κατανάλωσή τους σου κόβει και την πείνα, δημιουργώντας ένα αίσθημα πληρότητας!

https://www.instagram.com/p/Bgxq92FBJWg/?tagged=chiaseeds

Δυνατά κόκαλα

Το ασβέστιο και το βόριο που περιέχουν οι σπόροι τσία ενισχύουν την υγεία του μυοσκελετικού συστήματος και βοηθούν τα κόκαλά μας να διατηρήσουν τη δύναμη και τη μάζα τους.

Πού θα τους βρεις

Οι σπόροι τσία είναι διαθέσιμοι σε καταστήματα ειδών υγιεινής διατροφής ή καταστήματα με βότανα και σε ορισμένα μεγάλα σουπερμάρκετ. Είναι σημαντικό να βρεις σπόρους καλής ποιότητας, βιολογικούς, και να διαβάσεις προσεκτικά της ετικέτα. Τους βρίσκεις και σε σκόνη.

Πώς να τους φας

Οι σπόροι τσία όταν έρχονται σε επαφή με το νερό σχηματίζουν ένα ζελέ, οπότε αν τους χρησιμοποιήσεις για πρώτη φορά μην… τρομάξεις. Αν δεν σε ανατριχιάζει αυτή η υφή στο στόμα, δεν θα έχεις κανένα πρόβλημα να τους πασπαλίσεις σχεδόν παντού.

Strawberry Banana Smoothie with Spirulina Fruity, full of vitamins and minerals, strawberry banana smoothie with spirulina is ideal springtime healthy drink. Without added sugar, enriched with spirulina and chia seeds, packed with fibers and proteins this smoothie is a super nutritious meal. Ingredients 1 ripe banana 1/2 cup fresh strawberries 1 cup fresh baby spinach 1 teaspoon spirulina powder 1 tablespoon chia seeds Blend together and drink up! Spirulina is actually a algae – nutritional super food. Spirulina is rich in nutrients – high-quality protein and amino acids, vitamins – beta carotene (vitamin A), vitamin B16, riboflavin, folic acid, various minerals – iron, calcium, zinc, selenium, and essential fatty acids – omega 3 and 6. #bodyworkschi #healthysmoothie #smoothie #easyrecipe #chiaseeds #spirulina #fiber #spinach #algae #superfood #antioxidants #food #westloop #organic #healthychoices #eatclean #detox #mealreplacement #fitfam #replenish #chicago #chicagohealth

A post shared by Body Works Health & Wellness (@bodyworkschi) on

Μπορείς είτε να τους μουλιάσεις σε νερό πριν τους προσθέσεις σε κάποια συνταγή ή σε smoothie. Ρίξε 1,5 κουταλιά σε ένα ποτήρι νερό και άφησε για τουλάχιστον 30 λεπτά.  Πασπάλισε σπόρους στο γιαούρτι, στη σαλάτα, στη σούπα, στα όσπρια, σε πατατοσαλάτες και σε σαλάτες ζυμαρικών. Ταιριάζουν σε smoothies ή shakes, αλλά θυμήσου ότι αν τους προσθέσεις σε χυμό, τσάι κλπ θα ζελεδοποιηθούν και θα κάνουν το ρόφημά σου παχύρρευστο.

Σπόροι τσία και παρενέργειες

Οι σπόροι τσία δημιουργούν κάποιες φορές στομαχικό βάρος, ειδικά όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες, επειδή έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Γι αυτό και παράλληλα με την κατανάλωσή τους καλό θα ήταν να πίνεις αρκετό νερό. Έχει παρατηρηθεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις ρίχνουν την πίεση και δημιουργούν αλλεργίες, άρα να είσαι προσεκτική αν έχεις υπόταση και να απευθυνθείς σε γιατρό αν παρατηρήσεις οτιδήποτε περίεργο όταν τους καταναλώνεις. Καλό θα είναι να τους εισάγεις στη διατροφή σου σταδιακά, ξεκινώντας με ένα κουταλάκι του γλυκού τη μέρα.